Filmy po angielsku, które możesz włączyć w klasie!

„Kiedy obejrzymy jakiś film?”. Który nauczyciel nie słyszał tego pytania? Na większość z tych pytań uczniowie słyszą mało zadowalające ich odpowiedzi (może dlatego, że padają o wiele za często:), ale prawda jest taka, że akurat nas, anglistów, pytania te powinny jedynie zachęcić do działania! Lekcje języka obcego to przecież nie tradycyjne zajęcia. Lekcje języka to przede wszystkim słuchanie i mówienie a więc coś co powinno przypominać raczej warsztaty praktyczne. (Więcej o tym jak powinny wyglądać zajęcia językowe a jak nie wyglądają, oraz o błędach systemu edukacji pisałam obszernie tutaj! Pisałam też o 5 najważniejszych cechach dobrej lekcji angielskiego tutaj.) Film i wszelkiego rodzaju materiały autentyczne oraz próbki żywego języka są/powinny być stałymi elementami składowymi naszych lekcji zatem od czasu do czasu zdecydowanie powinniśmy odpowiedzieć młodzieży entuzjazmem i zaangażować ich w ciekawą produkcję. Zaangażować czyli sprawić, że będą słuchali z zamiarem rozumienia. Tylko i aż tyle. Żeby osiągnąć ten cel, należy wybrać film, który z jednej strony zaangażuje ucznia a z drugiej będzie edukacyjny na tyle, by o nim porozmawiać, wyciągnąć wnioski, czegoś się nauczyć. Jeśli nie masz możliwości czy praw do wyświetlenia filmu, możesz polecić uczniom film do obejrzenia we własnym zakresie.

Osobiście mam kilka swoich zasad podczas zajęć językowych w szkole. Na moich zajęciach, jeśli włączam film to:

  • musi być on w języku angielskim oraz ma mieć wyświetlone napisy również w języku angielskim (które pomagają mi wyrównać poziom umiejętności i dać równe szanse zarówno lepszym jak i słabszym).
  • musi mieć jakiś zamysł edukacyjny, jakiś sens. Coś po tym filmie ma zostać w młodych głowach, które go obejrzą. Jakaś dobra myśl, wniosek, życiowa lekcja, nauczka, przestroga. Cokolwiek. Po pierwsze uważam, że w szkole na głupoty nie powinno być czasu, a poza tym zawsze z wielką radością wykorzystuję okazję by coś dobrego młodzieży przekazać. Tak to sobie poważnie traktuję swoje zadanie jako anglisty pedagoga, ot co ;P
  • dobrze jeśli jest jakieś zadanie do wykonania na jego podstawie. To może być bardzo ogólne jak np. podczas oglądania zapisz 6 cech głównego bohatera, obejrzyj uważnie a po obejrzeniu zastanów się co myślisz na dany temat by napisać swoje zdanie w formie akapitu, zapisz trzy najważniejsze wydarzenia itp. Możliwości i pomysłów jest mnóstwo. W mojej głowie przynajmniej.

Poniżej przedstawiam Wam moje propozycje filmów po angielsku, które możecie swobodnie włączyć podczas lekcji języka angielskiego. Swobodnie czyli bez obawy, że na ekranie pojawi się coś niestosownego czy dziwnego z czego któryś rodzic kazałby Wam się tłumaczyć (bywa różnie). To nie będzie top lista hitów filmowych 2022, tylko lista tytułów, które wg mnie świetnie nadają się do obejrzenia w środowisku szkolnym i niosą jakiś sens, lekcję życia, coś do przemyślenia – mają w sobie coś co warto zobaczyć, co warto wiedzieć. Po angielsku z angielskimi napisami. Myślę, że zaproponowane przeze mnie tytuły w większości nadają się już od klasy 7 w górę.

Kliknij w obrazek i zajrzyj do środka !
  1. The Social Dilemma (2020) – (polski tytuł: Dylemat społeczny) dokument o tym jak działają media społecznościowe. Nie jest nudny, ma fabułę, wciąga. Poziom B2+, język będzie trudny, koniecznie z napisami. Temat jest na tyle ważny, że skusiłabym się nawet, żeby słabszym grupom włączyć go z polskimi napisami. Młodzież oglądała z wielkim zaangażowaniem. Dorosłego również zadziwi, must watch i tyle. O filmie tu.
  2. The Story of Diana (2017) – dokument historyczny o życiu księżnej Diany. O filmie tu. Poziom B2+
  3. Iron Lady (2011) – (polski tytuł: Żelazna dama) biograficzny, polityczny. Świetny film o pierwszej pani premier Wielkiej Brytanii Margaret Thatcher. Bardzo mi się swego czasu podobał, zawsze aktualny. Świetnie pokazuje jak działa brytyjska polityka, ale też z czym mierzyła się premier w swojej działalności politycznej. Poziom B2+. O filmie tu.
  4. McImperium (2016) – biograficzny, no ale kto nie chciałby wiedzieć jak powstał McDonald’s, i jak wyrolowano prawdziwych twórców marki? O filmie tu. Poziom B2+
  5. The Blind Side (2009) – (Polski tytuł: Wielki Mike) sportowy, biograficzny, ponadczasowy. Od starszych uczniów SP po młodzież, bardzo polecam. O filmie tu.
  6. Gunjan Saxena: The Kargil Girl (2020) – (polski tytuł: Dziewczyna z Kargil) – od wytrwałej nastolatki do pierwszej indyjskiej pilotki wojennej. Inspirujący i ciekawy. O filmie tu.
  7. Wonder (2017) – (polski tytuł: Cudowny chłopak). To raczej już klasyk w szkołach, ostatnio pani na świetlicy puściła go 8 latkom, dla nich był trochę emocjonujący. Polecam dla uczniów SP do klasy 8 włącznie. O filmie tu.
  8. The Boy Who Harnessed The Wind (2019) – (polski tytuł: O chłopcu, który ujarzmił wiatr). Dla młodszych i starszych, spokojny, pokazujący życie w kraju afrykańskim. Film pokazuje wyjątkową kreatywność i wytrwałość młodego chłopaka do osiągnięcia swojego celu i spełnienia marzenia. Bardzo polecam. Poziom B1+. O filmie tu.
  9. All Together Now (2020) – (polski tytuł: Prawie jak gwiazda rocka) i ten film bardzo polecam dla młodzieży. Pokazuje, że są nastolatki w koło nas, tak jak i dorośli, którzy mogą potrzebować naszej pomocy. Nastoletnia bohaterka świetnie sobie radzi chociaż zmaga się z poważnymi problemami jak np… brak domu. Czasem każdy potrzebuje pomocy tylko czy to dostrzegamy? Poziom B1+.
  10. Gifted hands (2009) – (polski tytuł: Cudowne ręce:opowieść o Benie Carsonie) – jak chłopak, który otrzymywał najgorsze oceny w szkole stał się najsławniejszym neurochirurgiem świata? Bardzo polecam. Poziom B2+. O filmie tu.
  11. Concussion (2015) – (polski tytuł; Wstrząs) – jaki wpływ mają urazy głowy sportowców z popełnianymi przez nich samobójstwami? True story, polecam dla starszych klas. Poziom B2+. O filmie tu.
  12. Forrest Gump (1994) – klasyk, wiadomo. Czemu nie?:)
  13. October Sky (1999) – (polski tytuł: Dosięgnąć kosmosu) biograficzny o nastolatkach, którzy próbują udowodnić, że mogą więcej i ich losem nie musi być ciężka fizyczna praca, jak uważają ich rodzice i całe ich otoczenie. Budują rakietę wbrew wszystkim i wszystkiemu. Moi nastolatkowie w grupie byli zainteresowani. Koniecznie z napisami. Poziom B2+.
  14. Enola Holmes (2020) – kryminalno-przygodowy, na wesoło w stylu Sherlocka Holmesa;) Poziom B2+. O filmie tu.
  15. Walk, Ride, Rodeo (2019) – (polski tytuł: Chodzenie,jazda,rodeo) nastolatka, która w wyniku wypadku na koniu zostaje częściowo sparaliżowana. Film pokazuje jak można walczyć z przeciwnościami losu. Fajny. O filmie tu.
  16. The Tinder Swindler (2022) – (polski tytuł: Oszust z Tindera) znany wszystkim tytuł. Film to analiza działań oszusta z aplikacji randkowej Tinder. Młodzieży się podobał oczywiście. Poziom spokojnie B1 wystarczy. O filmie tu.
  17. Patch Adams (1998) – biograficzny, stary film. Ale ma fajną treść. Niekoniecznie na zajęcia, ale po prostu dodaję do listy. O filmie tu.
  18. A Twoja propozycja to… ? Wpisz poniżej w sekcji komentarzy ! Pomożecie powiększyć listę!

A jeśli lubicie prowadzić kreatywne lekcje i angażowanie uczniów w swoje zajęcia sprawdźcie zakładkę Teacher’s area -> download lessons oraz Sklep! Ostatnio pojawiła się nowość, wyjątkowy materiał do cyklu zajęć o wirtualnej rzeczywistości i technologii VR! To na pewno zainteresuje waszych uczniów i będzie świetną alternatywą dla lekcji bez podręcznika!

Kliknij obrazek i zajrzyj do środka !!

5 komentarzy

  • Generalnie serial ‚Friends’ świetnie się sprawdza. Ciekawe, codzienne słownictwo i zabawne dialogi.

  • Ja oczywiście polecę „King’s Speech”, mojej młodzieży się spodobał. Włączyłam też kiedyś „Gran Torino” – młodzież dokończyła w domu.

  • Pani Doroto, warto sprawdzać, co się poleca – Netflix udziela zgody na wyświetlenie filmu w szkole tylko w niektórych przypadkach i na konkretnych zasadach. Więcej na https://help.netflix.com/pl/node/57695
    A ze swojej strony, dla szkoły średniej polecam „Projekt Niewinność” – niekoniecznie cały, bo każdy odcinek to inny aspekt. Ma zezwolenie.

    • Moja lista jest listą tytułów filmów, które można z uwagi na treść pokazać młodzieży. Kwestię praw i sposobów wyświetlania filmu należy uzgodnić we własnym zakresie: swoim oraz szkoły. Dzięki za komentarz i polecajkę 👍🏻

Dodaj komentarz