Inwersja w kilku krokach! + materiał lekcyjny

Inwersja od początku była na mojej liście zagadnień gramatycznych, które chciałam by znalazły się na mojej stronie jako pomoc, inspiracja i wsparcie zarówno dla uczących się jak i nauczycieli i lektorów języka angielskiego. Inwersja stylistyczna jest zagadnieniem egzaminacyjnym i chociaż w codziennym angielskim nie będziemy jej prawdopodobnie stosować, to do egzaminu np. matury rozszerzonej musimy świetnie ją znać! Odsyłam Cię do poprzednich wpisów jeśli chcesz przypomnieć sobie stronę bierną lub mowę zależną lub pobrać materiały lekcyjne do tych zagadnień.

Inwersja to pytania bez pytań! Inaczej zdania twierdzące z formą pytającą! Słowo inwersja oznacza szyk przestawny, przewrót czegoś. Inwersja w gramatyce języka angielskiego ma miejsce bardzo często bo gdy tworzymy pytania np. z czasownikiem „have got”, tam właśnie przestawiamy czasownik pomocniczy by uzyskać znaczenie pytające.

Inwersję stylistyczną jednak możemy zastosować również w zdaniach twierdzących, jeśli chcemy podkreślić to o czym mówimy oraz zabrzmieć bardziej formalnie. Wystąpi w przemowach, mowach oficjalnych, literaturze, ale również w rozmowie gdy chcemy zabrzmieć konkretniej, podkreślić nasz przekaz. O tym czy zastosujemy inwersję decyduje pojawienie się pewnych wyrażeń. Bardzo często zastosujemy ją po wyrażeniach o znaczeniu negatywnym z wyrazem „not” lub „no”.

Inwersja w której w zdaniu twierdzącym tworzymy szyk pytania to inwersja stylistyczna. Przejdę pięć kroków z czego w każdym dowiesz się kiedy trzeba/można ją zastosować i w jaki sposób. Dodatkowe informacje znajdziesz w ramkach a kwestie najważniejsze do matury z gwiazdką *.

1 . Inwersję stylistyczną tworzymy po wyrażeniach tj:

never (before) (nigdy, ale w znaczeniu nigdy wcześniej): Zamiast: I have never heard about it befire, stosuję inwersję -> Never have I heard about it before.*

rarely/seldom (rzadko): Zamiast: I rarely have products returned, stosuję inwersję -> Rarely do I have products returned.*

2 . Oraz po wyrażeniach tj:

hardly/barely/scarcely (prawie nigdy)… + when: (Past Perfect + when + Past Simple): Zamiast powiedzieć: Everybody had barely taken their seats when the professor started the lecture. Stosujemy inwersję i mówimy -> Barely had everybody taken their seats when the professor started the lecture.*

3 . Oraz po wyrażeniach tj:

no sooner (ledwo) … + than: (Past Perfect + than + Past Simple): Zamiast powiedzieć: As soon as I entered the room, she started packing the boxes. Stosuję inwersję -> No sooner had I entered the room than she started packing the boxes. *

little: He didn’t know much about the construction. -> Little did he know about the construction. *

4 . Inwersję stylistyczną tworzymy również po tych wyrażeniach z only + time expression: only after, only later, only if, only once, only then, only when i wówczas inwersja występuje w drugiej części zdania (!) *

Only if the children are well will the lesson start.

Only after leaving the conference room did I realise that I had left my bag there.

5 . Inwersję tworzymy również po wyrażeniach only + prepositional phrases np. only by, only in, only with itp.

6 . Inwersję tworzymy zawsze również po wyrażeniach poniżej:

  • not only… (but also) *
  • on no condition *
  • under no circumstances *
  • on no account *
  • at no time *
  • in no way
  • not for
  • not even once

Po wyrażeniu „not until” inwersja wystąpi w drugiej części zdania, tak jak przy wyrażeniach z only + time expression.

7 . Inwersja w trybach warunkowych: (Jeśli potrzebujesz przypomnieć sobie wszystkie tryby warunkowe wpadnij to tego wpisu! Są tam też wspaniałe materiał lekcyjne!)

I tryb warunkowy: If I drink coffee I will stay awake. -> Should I drink coffee I will stay awake.

II tryb warunkowy: If I drank coffee I would stay awake -> Were I to drink coffee I would stay awake. (zawsze forma „were”, brak formy przeszłej w czasowniku!)

III tryb waunkowy: If I had drunk coffee I would have stayed awake -> Had I drunk coffee I would have stayed awake.

8 . Inwersję tworzymy również z wyrażeniami so i such, żeby podkreślić natężenie, intensywność czegoś.

So + przymiotnik + odmieniony czasownik, najczęściej „być – to be” + that…, Such (+ przymiotnik) + odmieniony czasowniku „być – to be” + that.

Zdanie: Her hairstyle was so beautiful everybody kept looking at her. Inwersja -> So beautiful was her hairstyle that everybody kept looking at her. Zdanie: She is such a nice girl I love talking to her. Inwersja -> Such a nice girl is she that I love talking to her.

Remember that! Inwersę stosujemy również przytakując na coś: I like to run -> So do I. My daughter doesn’t speak German -> Neither does mine. itd

Good to know: Inwersja dowolna, w której to czasownik poprzedza podmiot znajdziemy np. w literaturze i poezji (wtedy możemy powiedzieć: normalnie->Mary stood in his way ALBO zrobić inwersję podkreślając to co się stało -> In his way stood Mary). Jeśli czytacie książki bez względu na to czy po polsku czy po angielsku, to na pewno wiecie, że inwersja często właśnie występuje w powieściach, nadaje ten charakterystyczny dla literatury charakter.

Drodzy lektorzy i nauczyciele. Jeśli potrzebujecie przypomnieć sobie niektóre kwestie lub po prostu zerknąć jak można ciekawie wytłumaczyć inwersję w języku angielskim uczniom grup zaawansowanych (chociaż ja staram się tłumaczyć gramatykę w języku angielskim już uczniom na poziomach od poziomu B1, by nabrać w tym wprawy polecam słuchanie lekcji w wykonaniu native speakerów), linkuję Wam nagranie Emmy, która tłumaczy to w ciekawy sposób tutaj. Polecam Wam kanał Emmy, która uczy wymowy ! 🙂

Przygotowałam też wspaniałe autorskie materiały do kompleksowego wprowadzania inwersji stylistycznej! Zadbałam o to by był to materiał, który użyjecie do wytłumaczenia zagadnienia i przećwiczenia go z Waszymi grupami! W kład materiału wchodzi:

1 . Prezentacja wprowadzająca (16 slajdów), „Inwersja w 8 krokach”, która jasno i klarownie przedstawi zagadnienie. Obejmuje wszystkie wymagane elementy łącznie z inwersją w trybach warunkowych i z wyrażeniami tj so, such.

2 . Prezentacja ćwiczeniowa (30 slajdów), w której znajdziecie mnóstwo zdań do przekształcenia (transformacji) dla Waszych uczniów, wraz z kluczem odpowiedzi !

Pobierz pełny pakiet: 1. prezentację wprowadzającą (16 slajdów), 2. prezentację ćwiczeniową (30 slajdów) z kluczem, 3. karty pracy oraz ich wersję do wypełniania elektronicznego (edytowalny pdf) teraz do 16 maja za jedyne 17 zł TUTAJ! 🙂 Zaopatrz się w cały kompletny super zestaw do kompleksowego wprowadzania inwersji na Twoich lekcjach! 🙂

KLIKNIJ W OBRAZEK I ZAJRZYJ DO ŚRODKA!

3 . Karta pracy (w wersji z podpowiedziami dla ucznia oraz wersja bez, dla mocniejszych grup) wraz z kluczem odpowiedzi, którą pobierzecie za darmo!

Karta pracy A, z pomocniczymi wyrażeniami -> POBIERZ.

Karta pracy B, bez wyrażeń, dla mocniejszych grup -> POBIERZ.

Klucz odpowiedzi: POBIERZ.

Jeśli nie masz jeszcze pakietu do wprowadzania trybów warunkowych, skorzystaj z promocji i kup INWERSJĘ plus TRYBY w lepszej cenie tylko do 16 maja !:) KLIKNIJ w obrazek !:)

Jesteś nauczycielem języka angielskiego w szkole średniej? Zapraszam Cię dogrupy na Facebooku Nauczyciele angielskiego szkół średnich gdzie będziemy wymieniać się doświadczeniami, formami pracy i materiałami tylko w tej grupie wiekowej!

Jeśli chcesz uczyć swoje dziecko lub pomagać mu nabyć język obcy, chciał/abyś śledzić nasze postępy (mówię do swojego dziecka po angielsku) oraz poczytać coś w temacie dwujęzyczności zamierzonej, dołącz do grupy mojej strony, oraz mojego dwujęzycznej fanpage Elikeenglish Bilingual gdzie dzielę się tym co u nas się dzieje i tym co czytamy/słuchamy/robimy w temacie nauki angielskiego!

Chcesz więcej? Cały blog jest pełen materiałów lekcyjnych w różnej formie! Więcej inspiracji znajdziesz w zakładce download lessons, a jeszcze więcej otrzymasz na skrzynkę e-mail jeśli zapiszesz się do mojego newslettera! Co dwa tygodnie wysyłam aktualności, nowości i dodatkowe materiały, ciekawe linki czy kody rabatowe na produkty premium!

Dodaj komentarz