Relative clauses po ludzku.

Zdania i zaimki względne to jeden z małych koszmarów angielskiej gramatyki. Są często oczywiste w użyciu, ale gdy mamy zrozumieć ich sposób działania na teoretycznych częściach książek do gramatyki to nie jest to najłatwiejsze zadanie. Defining i Non-defining clasues, to coś o czym opowiem Wam dziś, i jestem pewna, że zrozumiecie! Aha, załączam super linki i materiały zarówno na lekcje jak i do samodzielnej nauki!

Zaimki względne czyli relative pronouns to:

who – kto, który, używany w odniesieniu do osób, which – co, który, używany w odniesieniu do rzeczy, that – kto, co który, używany w odniesieniu do zarówno osób jak i rzeczy, szczególnie w języku potocznym, whose – którego, której, używany w odniesieniu do ludzi, whom – którego, używany w stosunku do ludzi, szczególnie w języku formalnym, where – gdzie, w którym, używany w odniesieniu do miejsc.

Defining relative clauses:

  • mówią nam więcej o podmiocie zdania, czyli o tym o czym mówimy. Np. doprecyzowują o kogo/o co chodzi.
  • nie stawiamy w nich przecinków!
  • w mowie potocznej możemy zamieniać who i which na that
  • możemy pominąć zaimek (czyli to nasze which/that/who), jeśli jest on dopełnieniem zdania (np. She loves the chocolate (which/that) I bought. She to podmiot, loves to czasownik chocolate which I bought jest dopełenieniem i po nim znajduje się osoba. Przykłady opuszczenia zaimka: The money I stole. The dinner I cooked. The lunch you packed.)

Przykłady:

  1. I like the man who lives next door.
  2. I’m looking for a plumber who/that can fix this on time!
  3. The man (who/that) I met yesterday was his dad.
  4. The car (which/that) she bought last week is red.
  5. My brother who lives in Swindon is a banker.

Non-defining clauses:

  • dostarczają nam dodatkowych informacji o sprecyzowanej już osobie lub rzeczy, np. cechę charakteru, kolor, miejsce zamieszkania)
  • wstawiamy w nich przecinki!
  • nie możemy pominąć zaimka!
  • nie możemy użyć THAT!

Przykłady:

  1. My boss, who is nice, (wtrącona dodatkowa informacja bez której zrozumielibyśmy zdanie!) lives in London.
  2. John, who I met yesterday, is a good guy. (pominąwszy who I met yesterday, nadal wiemy o kogo chodzi i zdanie ma sens).
  3. Your car, which you are proud of, is really cool.
  4. Maria, who is very clever, passes all the tests.
  5. James’s smartphone, which he bought last week, has been used every day!

! Pamiętamy, że zdania względne nadają kształt naszej rozmowie. Zobacz na te dwa zdania i zobacz jak rodzaj użytego zdania wpływa na znaczenie. Zobacz podsumowanie:

My sister who lives in Lubin is a school teacher. (Siostra która mieszka w Lubinie, prawdopodobnie mam więc jeszcze jedną siostrę..) Defining clause.

My sister, who lives in Lubin, is a school teacher. (Mam ewidentnie jedną siostrę i mieszka ona w Lubinie). Non-defining clause.

Oczywiście dokładnie tak samo używamy zdań względnych w gramatyce języka polskiego, ale kto by się tam przyglądał i opisywał, prawda? 🙂

! Jeśli czasownik w zdaniu względnym (relative clause) potrzebuje przedimka np. talk to, speak with, listen to, wstawiamy go na końcu zdania. Popatrz na przykłady:

  • listen to

The song is good. Adam listens to the song every day.
→ The song (which / that) Adam listens to every day is good.

  • speak with

My brother met a woman. I used to speak with the woman.
→ My brother met a woman (who / that) I used to speak with

Materiały! Przydatny link do wytłumaczonych relative clauses w języku angielskim znajdziecie tutaj, a pod tymi linkami znajdują się zadania gotowe do druku w pdf: 1, 2, 3, 4. Po zrobieniu zadania możecie je szybciutko sprawdzić jednym kliknięciem:)

Tutaj znajdziecie fajne video, i kolejne, które możecie wykorzystać na lekcji (przesłać uczniom do nauki zdalnej) lub do nauki! Kolejne wideo bbc, które polecam do samodzielnej nauki, ciekawe, inne, super! Dodatkowo nauczyciele, na epanelu Pearsona w materiałach dodatkowych znajdują się prezentacje gramatyczne i są tam również relative clauses. Polecam wypróbować – można poprowadzić zdalną lekcję z użyciem takiej prezentacji nagrywając dźwięk i ekran gdy tłumaczymy gramatykę za pomocą Loom, super prostego narzędzia. Więcej o Loom pisałam tutaj.

Love the relative clauses and use them!

Pobierz prezentację do lekcji klikając w poniższy obrazek! 🙂

Jesteś nauczycielem języka angielskiego w szkole średniej? Zapraszam Cię do grupy na Facebooku Nauczyciele angielskiego szkół średnich gdzie będziemy wymieniać się doświadczeniami, formami pracy i materiałami tylko w tej grupie wiekowej!

Polub mój fanpage na Facebooku, zapisz się na newsletter by śledzić wszystkie aktualności, dostawać dodatkowe materiały i być na bieżąco! ? Nie spamuję ? Zapraszam Cię też na moje tablice na Pinterest, gdzie stale przypinam przydatne materiały do nauki języka oraz na moje konto na Instagramie, gdzie 3 razy w tygodniu dodaję nowe kolokacje do nauki na poziomie B2<!

Dodaj komentarz