Present Perfect czy Past Simple?

Present Perfect to czas gramatyczny, którego odpowiednika nie ma w języku polskim przez co znacznie trudniej zapamiętać jak i kiedy należy go użyć. Jest czasem teraźniejszym, za pomocą którego mówimy również o zdarzeniach przeszłych, dlatego właściwe użycie tego czasu nie należy do najprostszych. Nie jest to natomiast niemożliwe, a ja dziś Ci go szybko i jasno wyjaśnię!

  1. O nie! Zgubiłam portfel! Widziałeś go gdzieś ?(Oh, no! I have lost my wallet! Have you seen it?)
  2. Od świąt próbuję schudnąć! (I have been trying to lose some weight since last Christmas!)
  3. Właśnie widziałem twoją mamę! (I have just seen your mother!)
  4. Słyszeliście już wiadomość roku?! Tomek się żeni! (Have you heard the news? Tomek is getting married!)
  5. Skończyłeś już zadanie domowe? (Have you finished your homework yet?)
  6. Kupiłem już bilet na koncert. (I have already bought the ticket for the concert).
  7. Byłam w Londynie. To piękne miasto. (I have been to London).
  8. Oglądałam już ten film. Nie chcę go znów oglądać. (I have already seen/watched the film. I don’t want to watch it again).

Zauważ, że każda ta sytuacja osadzona jest tak naprawdę w teraźniejszości i jedynie nawiązuje do przeszłości w jakimś celu.

  • W przykładzie 1 sytuacja ma miejsce teraz, widzę że nie mam portfela i informuję o tym, że mi go ukradziono. (Gdybym powiedziała: I lost my wallet -Past Simple, znaczyło by to że dawno już ktoś mi go ukradł, nie ma to nic wspólnego z dziś).
  • W przykładzie 2 coś rozpoczęło się kiedyś, w przeszłości i trwa do dziś (i być może trwać będzie nadal). Inny przykład to: Jestem nauczycielem od 10 lat – I have been a teacher for 10 years. Od 10 minut na ciebie czekam – I have been waiting for you for ten minutes now. Coś więc dzieje się od jakiegoś punktu w przeszłości do dziś.
  • Przykłady 3 – 6 pokazują znaczenie, gdy coś wydarzyło się lub nie, i ten fakt wciąż jest aktualny. Właśnie widziałam (ma związek z teraz), już zrobiłam (jest efekt widoczny), jeszcze nie skończyłam (wciąż robię).
  • W przykładach 7 – 8 ważny jest nie tyle czas/data wykonania danej czynności co sam fakt, że miała miejsce. Doświadczenia życiowe, o których opowiadamy bez podawania czasu zdarzenia i gdy rozmówca nie wie kiedy miało ono miejsce.

Przy Present Perfect pamiętamy o wyrażeniach takich jak: just, already, yet (również o tym, że already zmieniamy na yet w pytaniach). Budowa zdania: I have already done my homework. (Zrobiłam już zadanie) I haven’t done my homework yet. (Jeszcze nie zrobiłam zadania). Have you done your homework yet? (Czy zrobiłeś już zadanie?). Tworzenie zdań twierdzących, pytań i przeczeń krok po kroku macie tutaj.

Pamiętamy też, o użyciu since i for, które używamy w znaczeniu od/odkąd (znaczenie z przykładu nr. 2 na początku wpisu) Np. I have been learning English since I was a child – Uczę się angielskiego odkąd byłam dzieckiem (po since wchodzi Past Simple!!), albo I have been learning English for 5 years. – Uczę się angielskiego od pięciu lat. Since używamy, gdy chcemy powiedzieć, że od jakiegoś punktu z przeszłości coś się dzieje – data, dzień, wydarzenie. Natomiast for używamy gdy dzieje się to od jakiegoś czasu, przedziału czasowego np. rok, tydzień, dwie godziny.

Past Simple już znamy, bo pisałam o nim w tekście Past Simple i Past Continuous czyli jak płynnie mówić o przeszłości. Więc jeśli chcesz sobie przypomnieć dokładnie użycie Past Simple i przeanalizować przykłady, zapraszam najpierw tam!

Dlaczego te oba czasy porównuje się do siebie a w podręcznikach gramatycznych mamy tak wiele zadań na Present Perfect/Past Simple? Jest tak dlatego, że obydwa można użyć w odwołaniu do przeszłości, a więc miewamy wątpliwości który z czasów użyć o tej przeszłości mówiąc. Zatem dwa punkty są do zapamiętania!

  1. Gdy chcemy mówić o zdarzeniach przeszłych, które nie mają już nic wspólnego z teraźniejszością, wiemy kiedy miały miejsce (mówimy o tym, lub zakładamy że rozmówca wie), wówczas wybieramy strukturę zdania czasu Past Simple bądź jego wersję ciągłą Past Continuous.
  2. Gdy chcemy mówić o zdarzeniach przeszłych, które mają bezpośredni wpływ na teraźniejszość, lub gdy mówimy o nich jako o naszych życiowych doświadczeniach nie umiejscowionych w czasie użyjemy Present Perfect, lub Present Perfect Continuous czyli wersji ciągłej. Krótko mówiąc, gdy ważne jest bardziej to, co się stało niż kiedy.

Kilka porównań dla tych, którzy muszą gramę wbijać bardziej dosadnie 😀 1A: W tamtym roku byłam w Londynie na wakacjach. (Past Simple – jest kontekst, jest czas, opowiadamy przeszłe wydarzenie). 1B: Byłam w Londynie, to piękne miasto! (Present Perfect – brak kontekstu, bo liczy się, że byłam tam i widziałam jak wygląda to miasto, nie jest ważne kiedy, z kim i po co). 2A: Kiedy byłam we Francji w tamtym roku, jadłam żaby! (Past Simple – znów jest kontekst, czas) 2B: Jadłam żaby we Francji, są ohydne! (Present Perfect – jadłam i wiem że mi nie smakują, nie istotne jest kiedy, z kim). 3A: Obejrzałam ten film dwa tygodnie temu. (Past Simple – wiem kiedy), 3B: Oglądałam już ten film, wybierz inny tytuł! (Present Perfect – powiązane z teraźniejszością, nie ważne kiedy oglądałam ważne, że nie chcę go oglądać ponownie bo już go znam).

Nauczyciele! Jakiś czas temu stworzyłam świetne ćwiczenie gramatyczne z użyciem kart (do pracy w parach lub grupach) na obydwa wspomniane wyżej czasy gramatyczne, które rewelacyjnie można wykorzystać podczas lekcji języka angielskiego w Waszych grupach, zarówno dużych, małych jak i w pracy indywidualnej! Koniecznie pobierzcie karty z instrukcją za darmo tutaj, a komu się spodoba bardzo proszę podziękujcie komentarzem, udostępnieniem i lajkiem.

Jesteś nauczycielem języka angielskiego w szkole średniej? Zapraszam Cię do grupy na Facebooku Nauczyciele angielskiego szkół średnich gdzie będziemy wymieniać się doświadczeniami, formami pracy i materiałami tylko w tej grupie wiekowej!

3 komentarze

Dodaj komentarz