Zdalne nauczanie – jak zacząć i lista narzędzi.

(update 10.2020) Drodzy nauczyciele! To do Was dzisiaj kieruję mój kolejny przydatny wpis z serii #onlineclassroom na czas pełen wyzwań i innowacji. Napiszę dziś o programach, aplikacjach i platformach, które możecie wykorzystać w waszym nauczaniu zdalnym! Napiszę o tym jednak krótko i treściwie, ponieważ sama poczułam się przytłoczona ilością treści obecnie dostępnych, postanowiłam wybrać kilka narzędzi i zrobić dla Was krótką pomocną listę, z którą szybko wskoczycie w nową formę pracy!

Mnóstwo z Was skorzystało z materiałów zawartych we wpisie z listą przydatnych materiałów online do nauki dla dzieci i uczniów szkoły podstawowej, co bardzo mnie cieszy! Cieszy mnie również, że kilka szkół publicznych wykorzystało już materiały elikeenglish publikując je na swoich szkolnych aktualnościach, dzięki czemu służą i są wykorzystywane!:) A dziś o tym jak przerzucić się z nauczania w szkole na nauczanie zdalne, oto moje sugestie.

1 . Potrzebujemy miejsca gdzie zbierzemy wszystkie nasze informacje, komentarze, materiały i zadania domowe. Miejsca, gdzie uczniowie będą stale mogli wrócić by sprawdzić co dziś zadane, co dziś wysłane i co należy powtórzyć. Oczywiście może to być dziennik albo czat główny na zespole w MSTeams. Jeśli jednak szukasz dodatkowego narzędzia, np. dla swojej szkoły językowej lub swoich prywatnych zajęć, to proponuję padlet.com. Nie będę pisać jak stworzyć taką cudną tablicę (oczywiście obrazki w tle wybieramy sami) bo zajmuje to kilka minut z tym tutorialem wideo, a tutaj nauczycie się w wersji pisanej krok po kroku. Klikajcie i po 5 minatach będzie gotowe! Na tablicy przypniecie wszystko łącznie z dokumentami word/pdf i linkami. Taką tablicę udostępniamy uczniom. Mój pomysł to wpisywanie tutaj tematów z datą, ewentualnego wyjaśnienia. Co ciekawe można włączyć komentowanie, to czy tablica jest tajna itp. Oczywiście są inne alternatywy. Np. Google Docs, OneDrive, Cloud, zakładka „zadania” w Teams, ale w szkołach niepublicznych bardzo polecam tą formę.

2 . Potrzebujemy też sposobu, w który poprowadzimy lekcję online w razie potrzeby lub regularnie. Jeśli więc musimy np. wytłumaczyć gramatykę i chcemy zrobić to online możemy skorzystać z wielu dostępnych platform.

Osobiście na początek, gdy nie wiedziałam wiele w temacie nauczania przez internet, wybrałam lekcje live na grupie Facebook, oraz konsultacje na Skype meeting bo wydawały mi się najprostszymi w obsłudze. Po kilku miesiącach przeszliśmy już jako szkoła tylko na MS Teams, dlatego teraz wszystkie lekcje prowadzę przez tą platformę. Poniżej lista innych dostępnych form prowadzenia lekcji online:

  • Zoom – max 40 min za darmo, wideo konferencje i spotkania online, więcej o tym jak używać Zoom, dowiesz się z wideo. Tu jeszcze świetny poradnik wideo o Zoom po angielsku ! Jest wspaniała opcja Breakout rooms, czyli automatyczne dzielenie uczniów na pary czy grupy.
  • Clickmeeting – platforma do tworzenia webinarium. Jak dokładnie zacząć znajdziecie w wideo, a więcej o platformie poczytacie tutaj.
  • Whereby – platforma, która w wersji darmowej pomoże wam przeprowadzić lekcję do 4 osób, można też w trakcie udostępniać materiały.
  • Google Hangouts Meet – platforma googlowa, łatwa więc w sposobie działania, odsyłam was do wersji pisanej i wideo po więcej informacji. Co ciekawe! Mamy możliwość nagrania lekcji, które to nagranie zostanie automatycznie wysłane na twój dysk Google!
  • jitsi – platforma do wideo konferencji dla większych grup – nawet 50 osób!, więcej tutaj.
  • LearnCube – o learncube planuję osobny wpis, bo jest świetny do zajęć prywatnych lub w małych grupach. Dwie osoby widzą się po lewej stronie, mają tablicę, nauczyciel łatwo wgrywa plik po którym można pisać a następnie uczeń może go pobrać po lekcji z notatkami. Wersja darmowa działa bez zarzutu!
  • Skype opcja meeting – bardzo prosty sposób na lekcję online. Wchodzimy jedynie w aplikację, klikamy zadzwoń w opcji spotkanie, i wysyłamy uczniom link do dołączenia do lekcji! Uczeń nie musi nawet posiadać konta na skype, potrzebna jest mu tylko aplikacja. Więcej tutaj.
  • Microsoft Teams – dobry, szczególnie dla tych posiadających konta na Outlook. Tworzymy zespół klasowy, mamy zakładki zadania gdzie tworzymy foldery, do których uczniowie sami załączają prace w Word a my je na bieżąco sprawdzamy, edytujemy i odsyłamy. Wideo, zadania, wspólne dokumenty do wglądu i edycji. Link do szkolenia z obsługi na fanpage elikeenglish w jednym z postów z marca 2020. W Teams możesz tworzyć kanały. Tworzą kanały dla każdej z par czy grup twoich uczniów, dajesz im możliwość rozmowy tylko w tym wybranym przez Ciebie gronie! Bardzo ich to motywuje, a ty w każdej chwili możesz do nich zajrzeć i posłuchać jak sobie radzą 🙂 Czekamy na Breakout rooms. DARMOWE SZKOLENIE DOT. OBŁUGI MS TEAMS PROWADZIŁA NOWA ERA NA WIOSNĘ. LINK DO SZKOLENIA W TYM POŚCIE NA FANPAGE ELIKEENGLSH.
  • Loom – gdy odkryłam jak działa Loom, wszystkie inne platformy przestały dla mnie lśnić:) Jest idealny do nagrywania lekcji. Klikam jeden przycisk, i loom nagrywa mój ekran wraz moim wizerunkiem w rogu ekranu (można wybrać sam ekran!). Nagrywam zatem lekcję, np. na podręcznikach w wersji elektronicznej, tłumaczę, wyjaśniam, notuję. Wysyłam link do uczniów. Można utworzyć hasło do nagrania. Proste w obsłudze i niezwykle wdzięczne! PS. Prawdopodobne jest , że Loom wprowadził jakąś max długość nagrań, sprawdź.

3 . Narzędzie do skanowania materiału to np. aplikacja Notebloc. Bardzo przydatna bo możemy nią zeskanować np. stronę w podręczniku i wysłać ją na wybraną przez nas platformę.

4 . Przyda nam się narzędzie do ćwiczenia słownictwa czy też innego zakresu materiału. I tu polecam aplikację Quizlet, tym bardziej, że do czerwca 2020 wersja płatna premium dostępna jest dla nauczycieli za darmo (ja już skorzystałam – działający link znajduje się na fanpage elikeenglish w jednym z ostatnich postów). Więcej o tym jak bardzo przydatna jest to aplikacja, łatwa w użyciu i jak łatwo monitorować w niej postępy każdego z uczniów pisałam więcej tutaj, zajrzyj koniecznie!

5 . Jeśli chcemy mieć szybki i wygodny kontakt z uczniami starszymi, szczególnie szkół średnich, możemy wykorzystać grupy na Messangerze. W grupach dzieci młodszych, polecam stworzenie grupy na Facebooku lub tablicy na padlet z możliwością komentowania.

Jeśli korzystasz z platform takich jak MS Teams być może lepiej będzie pozostać przy kontakcie tylko poprzez tę platformę. Pozwoli Ci to również chronić swoją prywatność i uniknąć nieporozumień.

6 . Ocenianie uczniów zdalnie nie należy do najprostszych kwestii. Możemy oczywiście utworzyć np. quiz czy test w aplikacji Quizlet, ale przecież nie będziemy mieć pewności, że uczeń nie robi go z podręcznikiem.

Póki co chyba najlepszą nowoczesną stroną obsługującą darmowo testy jest Testportal. Pozwoli Ci na szybkie i bezproblemowe ułożenie testu lub kartkówki, ma również takie przydatne opcje jak: ustawienie czasu na wypełnienie testu, losowy dobór pytań, automatyczna ocena wyników. Pamiętaj jednak o ważnej kwestii. Po utworzeniu testu Testportal zapyta jak chcesz go udostępnić. Udostępnij go w formie linku. Nie udostępniaj testu bezpośrednio w Teams ponieważ nie działa to płynnie. Mówię z doświadczenia 🙂

Alternatywą jest Ticku.app, które pozwoli Ci na szybkie tworzenie testów na bazie plików jpg! Wystarczy, że zrobisz zdjęcie karty pracy i dodasz je do testu. Twoi uczniowie będą mogli ją wypełnić online! Szczególnie pomocne w młodszych klasach, gdzie sprawdzianem będzie np. uzupełnianie literek przy nazwie owoców i inne zadania z użyciem obrazków. Na stronie znajdziesz tutoriale.

Ocenianie na języku angielskim online można również prowadzić w formie ustnej. Odpowiedź ustna szczególnie z dostępem kamery, chociaż na samym audio również, sprawdzi się doskonale i dobrze sprawdzi wiedzę twojego ucznia.

Masz inne pomysły? Koniecznie napisz w komentarzach pod wpisem, to pomoże innym!

7 . Ważną kwestią przy przejściu na nauczanie zdalne jest pamiętanie o zabezpieczeniu siebie i swojego wizerunku. Poświęćmy zatem chwilę by napisać regulamin grupy na Facebooku czy innej platformie, której zamierzamy używać, by nie przysporzyło nam to żadnych kłopotów i nieprzyjemności. Upewnijmy się, że uczniowie wiedzą, że wasze wideo lekcje są naszą własnością, nie należy ich kopiować, rozpowszechniać i udostępniać osobom trzecim. Jednym słowem zastanówmy się nad kwestią prywatności i danych osobowych.

Dodatkowe materiały do zdalnego nauczania znajdziecie również w Domowej Szkole Pearsona.

Mam nadzieję, że trochę Wam pomogłam zbierając pewne informacje w jedno miejsce. Nie podaję wszystkich możliwych sposobów, aplikacji i platform bo byłoby to niemożliwe, ale zebrałam wam swoją pulę pomysłów w jedno miejsce. Skorzystałe/aś? Udostępnijcie proszę wpis. Pisałam go by pomógł nauczycielom szybko przejść na nauczanie online, mam więc nadzieję, że spełni swoje zadanie.

POTRZEBUJESZ MATERIAŁÓW DO ZDALNYCH LEKCJI?

Dużo darmowych materiałów do pobrania znajdziesz tutaj, w zakładce teacher’s area. Ostatnio weszły również materiały na wspaniałe Thanksgiving oraz Christmas, koniecznie zerknij, są idealne do zdalnego nauczania!

Click on the photo.

Jesteś nauczycielem języka angielskiego w szkole średniej? Zapraszam Cię do grupy na Facebooku Nauczyciele angielskiego szkół średnich gdzie będziemy wymieniać się doświadczeniami, formami pracy i materiałami tylko w tej grupie wiekowej!

Polub mój fanpage na Facebooku, zapisz się na newsletter by śledzić wszystkie aktualności, dostawać dodatkowe materiały i być na bieżąco! 🙂 Nie spamuję 🙂 Zapraszam Cię też na moje tablice na Pinterest, gdzie stale przypinam przydatne materiały do nauki języka oraz na moje konto na Instagramie, gdzie 3 razy w tygodniu dodaję nowe kolokacje do nauki na poziomie B2<!

3 Komentarze

  • Doczytałam i jednak ten limit nie jest zniesiony dla wszystkich. Trzeba wypełnić specjalny formularz i jeśli mamy email, który jest powiązany z domeną szkolną (np. edu.pl), a ponadto nasza placówka nie może funkcjonować ze względu na sytuację związaną z wirusem to dopiero możemy uzyskać dostęp do opcji premium, w której jest zniesiony ten limit 40 minut.

  • Na Zoomie zniesiono limit 40 min, wystarczy się zalogować na mailu innym jak gmail.

Dodaj komentarz