Zdalne nauczanie – jak zacząć i lista narzędzi.

Drodzy nauczyciele! To do Was dzisiaj kieruję mój kolejny przydatny wpis z serii #onlineclassroom na czas pełen wyzwań i innowacji. Napiszę dziś o programach, aplikacjach i platformach, które możecie wykorzystać w waszym nauczaniu zdalnym! Napiszę o tym jednak krótko i treściwie, ponieważ sama poczułam się przytłoczona ilością treści obecnie dostępnych, postanowiłam wybrać kilka narzędzi i zrobić dla Was krótką pomocną listę, z którą szybko wskoczycie w nową formę pracy!

Mnóstwo z Was skorzystało z materiałów zawartych we wpisie z listą przydatnych materiałów online do nauki dla dzieci i uczniów szkoły podstawowej, co bardzo mnie cieszy! Cieszy mnie również, że kilka szkół publicznych wykorzystało już materiały elikeenglish publikując je na swoich szkolnych aktualnościach, dzięki czemu służą i są wykorzystywane!:) A dziś o tym jak przerzucić się z nauczania w szkole na nauczanie zdalne, oto moje sugestie.

1 . Potrzebujemy miejsca gdzie zbierzemy wszystkie nasze informacje, komentarze, materiały i zadania domowe. Miejsca, gdzie uczniowie będą stale mogli wrócić by sprawdzić co dziś zadane, co dziś wysłane i co należy powtórzyć. Oczywiście może to być dziennik, ale ja i tak myślę, że padlet.com to ciekawsze rozwiązanie. Nie będę pisać jak stworzyć taką cudną tablicę (oczywiście obrazki w tle wybieramy sami) bo zajmuje to kilka minut z tym tutorialem wideo, a tutaj nauczycie się w wersji pisanej krok po kroku. Klikajcie i po 5 minatach będzie gotowe! Na tablicy przypniecie wszystko łącznie z dokumentami word/pdf i linkami. Taką tablicę udostępniamy uczniom. Mój pomysł to wpisywanie tutaj tematów z datą, ewentualnego wyjaśnienia. Co ciekawe można włączyć komentowanie, to czy tablica jest tajna itp. Oczywiście są inne alternatywy. Np. Google Docs, OneDrive, Cloud, ale ja obstaje przy tej kolorowej i intuicyjnej formie.

2 . Potrzebujemy też sposobu, w który poprowadzimy lekcję online w razie potrzeby lub regularnie. Jeśli więc musimy np. wytłumaczyć gramatykę i chcemy zrobić to online możemy skorzystać z wielu dostępnych platform.

Osobiście na początek wybieram lekcje live na grupie Facebook oraz konsultacje na Skype meeting bo wydają mi się najprostszymi w obsłudze. Poniżej lista innych dostępnych form prowadzenia lekcji online:

  • Zoom – max 40 min za darmo, wideo konferencje i spotkania online, więcej o tym jak używać Zoom, dowiesz się z wideo. Tu jeszcze świetny poradnik wideo o Zoom po angielsku !
  • Clickmeeting – platforma do tworzenia webinarium. Jak dokładnie zacząć znajdziecie w wideo, a więcej o platformie poczytacie tutaj.
  • Whereby – platforma, która w wersji darmowej pomoże wam przeprowadzić lekcję do 4 osób, można też w trakcie udostępniać materiały.
  • Google Hangouts Meet – platforma googlowa, łatwa więc w sposobie działania, odsyłam was do wersji pisanej i wideo po więcej informacji. Co ciekawe! Mamy możliwość nagrania lekcji, które to nagranie zostanie automatycznie wysłane na twój dysk Google!
  • jitsi – platforma do wideo konferencji dla większych grup – nawet 50 osób!, więcej tutaj.
  • Skype opcja meeting – bardzo prosty sposób na lekcję online. Wchodzimy jedynie w aplikację, klikamy zadzwoń w opcji spotkanie, i wysyłamy uczniom link do dołączenia do lekcji! Uczeń nie musi nawet posiadać konta na skype, potrzebna jest mu tylko aplikacja. Więcej tutaj.
  • Microsft Teams – super, szczególnie dla tych posiadających konta na Outlook. Tworzymy zespół klasowy, mamy zakładki zadania gdzie tworzymy super intuicyjne foldery do których uczniowie sami załączają prace w Word a my je na bieżąco sprawdzamy, edytujemy i odsyłamy. Wideo, zadania, wspólne dokumenty do wglądu i edycji. Link do szkolenia z obsługi na fanpage elikeenglish w jednym z postów.
  • Loom – gdy odkryłam jak działa Loom, wszystkie inne platformy przestały dla mnie lśnić:) Klikam jeden przycisk, i loom nagrywa mój ekran wraz moim wizerunkiem w rogu ekranu (można wybrać sam ekran!). Nagrywam zatem lekcję, np. na podręcznikach w wersji elektronicznej, tłumaczę, wyjaśniam, notuję. Wysyłam link do uczniów. Można utworzyć hasło do nagrania. Proste w obsłudze i niezwykle wdzięczne!
  • lekcja live w grupie na Facebook – można zrobić lekcję live w stworzonej przez nas grupie na Facebooku. Tworzymy prywatną grupę na FB, i tam na żywo prowadzimy lekcję. Uczniowie na bieżąco mogą zadawać pytania i komentować na czacie, co również działa świetnie, i jest jednym z najprostszych sposobów nauczania online.

3 . Narzędzie do skanowania materiału to np. aplikacja Notebloc. Bardzo przydatna bo możemy nią zeskanować np. stronę w podręczniku i wysłać ją na wybraną przez nas platformę.

4 . Przyda nam się narzędzie do ćwiczenia słownictwa czy też innego zakresu materiału. I tu polecam aplikację Quizlet, tym bardziej, że do czerwca 2020 wersja płatna premium dostępna jest dla nauczycieli za darmo (ja już skorzystałam – działający link znajduje się na fanpage elikeenglish w jednym z ostatnich postów). Więcej o tym jak bardzo przydatna jest to aplikacja, łatwa w użyciu i jak łatwo monitorować w niej postępy każdego z uczniów pisałam więcej tutaj, zajrzyj koniecznie!

5 . Jeśli chcemy mieć szybki i wygodny kontakt z uczniami starszymi, szczególnie szkół średnich, możemy wykorzystać grupy na Messangerze. Wystarczy, że jednego z uczniów danej klasy dodamy do znajomych, utworzymy w Messanger grupę, poprosimy ucznia o dodanie reszty klasy, i jeśli nie chcemy mieć uczniów w znajomych wówczas możemy go usunąć, nie wpłynie to na widoczność grupy. W grupach dzieci młodszych, polecam stworzenie grupy na Facebooku lub tablicy na padlet z możliwością komentowania.

6 . Ocenianie uczniów zdalnie nie należy do najprostszych kwestii. Możemy oczywiście utworzyć np. quiz czy test w aplikacji Quizlet, ale przecież nie będziemy mieć pewności, że uczeń nie robi go z podręcznikiem. Myślę, że dobrym sposobem będzie umówienie się z uczniami na video konferencję raz na jakiś czas, gdy jest potrzeba sprawdzenia wiedzy, a poza tym regularne wykonywanie quizów i testów na aplikacjach takich jak Quizlet, które pokazują nam wyniki każdego ucznia procentowo. Masz inne pomysły? Koniecznie napisz w komentarzach pod wpisem, to pomoże innym!

7 . Ważną kwestią przy przejściu na nauczanie zdalne jest pamiętanie o zabezpieczeniu siebie i swojego wizerunku. Poświęćmy zatem chwilę by napisać regulamin grupy na Facebooku czy innej platformie, której zamierzamy używać, by nie przysporzyło nam to żadnych kłopotów i nieprzyjemności. Upewnijmy się, że uczniowie wiedzą, że wasze wideo lekcje są naszą własnością, nie należy ich kopiować, rozpowszechniać i udostępniać osobom trzecim. Jednym słowem zastanówmy się nad kwestią prywatności i danych osobowych.

Dodatkowe materiały do zdalnego nauczania znajdziecie również w Domowej Szkole Pearsona.

Mam nadzieję, że trochę Wam pomogłam zbierając pewne informacje w jedno miejsce. Nie podaję wszystkich możliwych sposobów, aplikacji i platform bo byłoby to niemożliwe, ale zebrałam wam swoją pulę pomysłów w jedno miejsce. Skorzystałe/aś? Udostępnijcie proszę wpis. Pisałam go by pomógł nauczycielom szybko przejść na nauczanie online, mam więc nadzieję, że spełni swoje zadanie.

Polub mój fanpage na Facebooku, zapisz się na newsletter by śledzić wszystkie aktualności, dostawać dodatkowe materiały i być na bieżąco! 🙂 Nie spamuję 🙂 Zapraszam Cię też na moje tablice na Pinterest, gdzie stale przypinam przydatne materiały do nauki języka oraz na moje konto na Instagramie, gdzie 3 razy w tygodniu dodaję nowe kolokacje do nauki na poziomie B2<!

Leave a comment/Dodaj komentarz

3 thoughts on “Zdalne nauczanie – jak zacząć i lista narzędzi.

  1. Doczytałam i jednak ten limit nie jest zniesiony dla wszystkich. Trzeba wypełnić specjalny formularz i jeśli mamy email, który jest powiązany z domeną szkolną (np. edu.pl), a ponadto nasza placówka nie może funkcjonować ze względu na sytuację związaną z wirusem to dopiero możemy uzyskać dostęp do opcji premium, w której jest zniesiony ten limit 40 minut.

Dodaj komentarz