Jak tworzyć dobre materiały lekcyjne w 6 krokach.

Materiały lekcyjne tworzę tyle, ile uczę języka angielskiego, czyli od ok. dziesięciu lat 🙂 ! Zwykle tworzyłam je tylko pod swoje lekcje, teraz robię to z jeszcze większą przyjemnością, bo mogę dzielić się nimi z Wami ! Od prawie dwóch lat dzielę się darmowymi materiałami tu, na blogu, a od niedawna również tworzę materiały płatne premium. Robię je bo lubię, mam swój styl prowadzenia zajęć, który obfituje w materiały autentyczne i przyjazne graficznie prezentacje pobudzające do dyskusji i zaangażowania. To mój sposób na ciekawe i angażujące zajęcia. Jednak tworzenie autorskich treści to dość wymagające zadanie!

Przeglądanie grup branżowych na social mediach weszło mi w zawodowy nawyk. Chcę wiedzieć co się dzieje w środowisku, przyzwyczaiłam się do zerkania na tematy dyskusji, ciekawostki, nauczycielski humor. Podczas przeglądania takich grup, dużą część postów stanowi tematyka materiałów lekcyjnych. Jest ich multum. Szczerze mówiąc, mam wrażenie, że jest ich tak dużo, że czasami nie wiadomo na którym poście się zatrzymać, bo za moment pojawia się kolejny, kolejny, kolejny i naprawdę większy procent z nich jest wspaniałych graficznie.

Popularyzacja narzędzi takich jak Canva wprowadziła nas w nową erę jeśli chodzi o dostęp do atrakcyjnych treści edukacyjnych. Mam wręcz wrażenie, że z każdym miesiącem powstają nowe fanpage, nowe strony i blogi, na których kolejni nauczyciele dzielą się lub sprzedają swoje produkty edukacyjne! Tak łatwo dziś inspirować, zachęcać do pracy i dzielić doświadczeniem. Nauczyciele to takie kreatywne istoty! <3 Książki z ćwiczeniami do jęz. angielskiego z księgarni tracą powoli na popularności. Autorskie materiały wygrywają bo są.. inne, oryginalne, z dodatkiem różnych osobowości każdego z twórców, pomysłowe? Czy jest w tym wszystkim jakieś ale..?

O czym trzeba pamiętać kupując materiały pokrywa się z tym na co należy zwrócić uwagę tworząc takie materiały i to o tym dziś najmocniej chciałabym mówić. Dlatego, że to tak popularne, istotne i ważne. Z jednej strony chciałabym pokazać, że tworzenie własnych materiałów jest świetnym pomysłem, a z drugiej strony o tym na co zwrócić uwagę chcą stworzyć dobry materiał lekcyjny.

Na potrzebę tego wpisu, stworzyłam minutowe wideo z najważniejszymi wskazówkami. Niektóre są naprawdę istotne i mogą zdecydować o tym czy nasz materiał będzie przydatny, skuteczny oraz legalny!

Nie wymieniam dziś cech kiepskiego materiały lekcyjnego czy nieudanych materiałów. Uderzam z drugiej strony i przypominam nam wszystkim jakie cechy powinien mieć dobry materiał, żeby spełniał swoje zadania i nie naruszał czyiś praw.

A więc: Jak tworzyć własne materiały edukacyjne? 6 wskazówek w minutę! Obejrzyj i daj mi znać co o tym myślisz w komentarzu poniżej!:)

Wideo jest na moim kanale YouTube, udostępnij je jeśli uważasz treść za wartościową.

I jeszcze kilka istotnych punktów:

Jak czytamy na blogu wachowskilaw.com, w artykule z Głosu Nauczycielskiego 2019, prawami autorskimi objęty zostaje utwór o konkretnym charakterze. Artykuł rozważa czy materiały nauczycielskie spełniają te wymagania: „Musi chodzić o każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia.”

Dodatkowo należy pamiętać o prawie cytatu. Czy wolno nam zatem zamieszczać całe obszerne teksty we własnych materiałach?

„Prawo w edukacji – jak unikać naruszeń” Krzysztof Siewicz

„Działając w ramach art. 29 ust. 1 pr. aut. należy zadbać, aby cytowany utwór znalazł się w ramach jakiejś twórczej całości. Cytat musi stanowić element własnej wypowiedzi cytującego, która sama jest twórcza — nie wystarczy więc zatem okraszenie cytatu zdawkowym, odtwórczym komentarzem. (…)”
„1. Cytowanie następuje w samoistnym utworze; 2.cytowane są urywki utworów (w całości można cytować jedynie „drobne utwory”); 3. cytowany utwór musiał być już wcześniej rozpowszechniony; 4.cytowanie jest uzasadnione wyjaśnianiem,analizą krytyczną, nauczaniem lub pra-wami gatunku twórczości”

Temat tworzenia dobrych jakościowo i legalnych materiałów to temat, jak uważam, bardzo ważny w szczególności na coraz większą popularność i dostępność materiałów online, oraz łatwość ich wykonania. A może mi się tylko wydaje? Czy lepiej nie robić w cale niż robić źle? Czy warto zwrócić uwagę na legalność? A może machnąć ręką i czekać co się stanie? Czy ważne jest czy zadanie, które stworzę sprawdzi to co chcę sprawdzić? Czy ma jakikolwiek cel edukacyjny? Czy jest sens dawać materiały komuś do sprawdzenia? Na te pytania warto znać odpowiedzi, a na koniec rzucam swoje pomysły.

Wspaniałe prezentacje do kompleksowego wprowadzania trybów warunkowych!

Dlaczego warto tworzyć własne materiały lekcyjne?

  • są skrojone na miarę i idealnie pasują do grupy którą uczysz i której masz pomóc wzbić się na wyżyny językowe! 😉
  • wyrażają Twoją osobowość, pasują do niej co sprawia, że zajęcia idą płynnie,
  • zrobiła/eś je samodzielnie zatem znasz każdy etap od podszewki co jest idealnie kompatybilne z tym co chcesz przekazać podczas zajęć,
  • możesz się nimi dzielić z innymi bo są Twoją własnością.

Kiedy lepiej zrezygnować ?

  • nie masz na to siły, ochoty, pomysłu,
  • zajmuje ci to bardzo dużo czasu i sprawia, że czujesz się wypalony,
  • nie lubisz tworzyć,
  • nie masz czasu ich sprawdzać, weryfikować ich jakości.

Co wtedy?

  • znajdź twórców, których materiały ci się podobają, są dobrej jakości, są poprawne i angażujące dla twoich grup i korzystaj z ich pracy,
  • kupuj materiały od sprawdzonych wydawnictw,
  • korzystaj ze znanych i sprawdzonych platform subskrypcyjnych z bankiem materiałów lekcyjnych.

Udostępnij artykuł, pomóż uświadamiać kolejnych twórców i ważnych kwestiach prawnych i jakościowych. Dołóż swoją cegiełkę do promowania idei legalnych, dobrej jakości materiałów autorskich. Działajmy wspólnie na rzecz jakości naszej pracy! 🙂

Chcesz więcej? Cały blog jest pełen materiałów lekcyjnych w różnej formie! Więcej inspiracji znajdziesz w zakładce download lessons oraz w sklepie. Materiały dodatkowe otrzymasz również na skrzynkę e-mail jeśli zapiszesz się do mojego newslettera! Co dwa tygodnie wysyłam aktualności, nowości i dodatkowe materiały, ciekawe linki czy kody rabatowe na produkty premium!

Jesteś nauczycielem języka angielskiego w szkole średniej? Zapraszam Cię dogrupy na Facebooku Nauczyciele angielskiego szkół średnich gdzie będziemy wymieniać się doświadczeniami, formami pracy i materiałami tylko w tej grupie wiekowej!

Jeśli chcesz uczyć swoje dziecko lub pomagać mu nabyć język obcy, chciał/abyś śledzić nasze postępy (mówię do swojego dziecka po angielsku) oraz poczytać coś w temacie dwujęzyczności zamierzonej, dołącz do grupy mojej strony, na której dzielę się tym co u nas się dzieje i tym co czytamy/słuchamy/robimy w temacie nauki angielskiego i obserwuj nową strefę dwujęzyczną bloga: fanpage i Instagram Elikeenglish bilingual!

Dodaj komentarz